In de eerste polder van het latere Flevoland stonden in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw drie luchtwachttorens. Ze droegen de namen 6K1, 6K2 en 6K3, die in de praktijk bij meldingen Karel 1 t/m 3 werden genoemd. De Karel 1 stond op Urk, naast het Kerkje aan de Zee, de Karel 2 stond in het Emmelerbos in Emmeloord en de Karel 3 stond in het Enserbos in Ens.
De luchtwachttorens werden gebruikt om het luchtruim af te speuren naar snelle en laagvliegende vliegtuigen uit de voormalige Sovjet-Unie, waarvan men bang was dat ze onder de radar het land zouden binnenvliegen om vijandelijke parachutisten of bommen te droppen.
De luchtwachttorens werden vanaf he…
In de eerste polder van het latere Flevoland stonden in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw drie luchtwachttorens. Ze droegen de namen 6K1, 6K2 en 6K3, die in de praktijk bij meldingen Karel 1 t/m 3 werden genoemd. De Karel 1 stond op Urk, naast het Kerkje aan de Zee, de Karel 2 stond in het Emmelerbos in Emmeloord en de Karel 3 stond in het Enserbos in Ens.
De luchtwachttorens werden gebruikt om het luchtruim af te speuren naar snelle en laagvliegende vliegtuigen uit de voormalige Sovjet-Unie, waarvan men bang was dat ze onder de radar het land zouden binnenvliegen om vijandelijke parachutisten of bommen te droppen.
De luchtwachttorens werden vanaf het midden van de jaren zestig overbodig en alweer afgebroken, maar het 1,8 meter diepe betonnen fundament bleef wel in de grond achter en dat is tegenwoordig nog steeds te zien. Bij ieder van de Flevolandse luchtwachttorens is naderhand een informatiepaneel geplaatst, met daarop uitleg over en afbeeldingen uit de tijd dat ze nog volop werden gebruikt.
Het is sowieso interssant om eens zo'n fundament en informatiepaneel te bekijken, maar voor diegenen die hier bijzonder in geïnteresseerd zijn, is er ook een fietsroute uitgezet die langs alle drie de voormalige luchtwachttorens leidt. Deze bevat niet alleen de locaties van de torens, maar ook tips voor bezienswaardigheden, horeca en zelfs overnachtingslocaties onderweg. Je kunt er dus gerust een meerdaagse fietstocht van maken.
Overigens komt deze fietsroute langs een toren die nog wel bestaat: de Ramspoltoren in Ens. Deze lijkt qua bouw op de vroegere luchtwachttorens, maar het is feitelijk een uitkijktoren, gewoon voor het mooie uitzicht over de Noordoostpolder, Kamper Eiland en de Flevopolder. Deze toren is dus nooit gebruikt om laagvliegende vliegtuigen te spotten. Hij is wel dagelijks open en gratis te beklimmen, dus zeer de moeite waard als tussenstop.
Uiteraard kun je deze fietstocht op iedere gewenste locatie starten, maar met het oog op het wellicht niet (mee) hebben van een eigen fiets start onze routesuggestie bij de fietshub op Schokland, waar je gratis kunt parkeren en elektrische deelfietsen kunt pakken.